Onze kijk op E10 brandstof

Praktische kijk op gebruik van euro 95 met 10% bio-ethanol in Uw Tuin & Parkmachine. De wildste verhalen doen momenteel de ronde over benzine met 10% ethanol.

Grote 4-takt benzinemotoren met een wat groter brandstofverbruik, zoals op zitmaaiers welke regelmatig gebruikt worden kunnen goed draaien op E10 benzine maar gebruik dan altijd een brandstofstabilisator zoals Fuel-Fit van Briggs&Stratton.

Eventueel kunt U richting de herfst cq. winterberging het hele brandstofsyteem leeg draaien en vervolgens afvullen met Aspen-4 of Aspen-blauw en de motor daar dan nog geruime tijd op laten draaien zodat we zeker weten dat de Aspen zich goed heeft verspreid door het gehele brandstofsysteem.

Kleine 4-takt benzinemotoren met een gering brandstofverbruik, zoals op loopmaaiers,kantensnijders,vertikuteermachines, aggregaten enz. kunnen het best overschakelen naar Aspen-4 of Aspen blauw-brandstof.

Gebruikt u de machine slechts een aantal malen per jaar en staat deze het grootste gedeelte verder stil, gebruik dan altijd Aspen-4 of Aspen-blauw brandstof.

Voor 2-takt motoren die altijd nog op Euro-95 met 2-takt-olie hebben gelopen ( hier en daar nog één enkele klant ) en waarvan de klant nog zelf mengsmering maakt zoals kettingzagen,bladblazers enz. kunnen nog steeds het beste blijven draaien op de nieuwe E10 benzine met altijd gebruikmakend van een brandstofstabilisator en liefst een 100% synthetische 2-takt olie.

In onze vooral praktische overweging nemen we mee dat E10 brandstof momenteel een prijs heeft van € 1,80 per liter en Aspen-4 of Aspen-blauw € 3,99 per liter.